دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟
سرخط خبرها

شور عاشورا در شهر | نگاهی به آیین‌های عزاداری مشهد، از خطبه‌خوانی تا شام غریبان

  • کد خبر: ۱۷۶۰۷۲
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
شور عاشورا در شهر | نگاهی به آیین‌های عزاداری مشهد، از خطبه‌خوانی تا شام غریبان
آیین‌های عزاداری که از ابتدای ماه محرم در جای‌جای شهر در حال برگزاری است، با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی پررنگ‌تر و پرشورتر می‌شود. مشهدالرضا (ع) امسال هم مانند سال‌های پیش در این ایام، میزبان عاشقان و دلدادگان اهل‌بیت (ع) است که برای عرض تسلیت به این خاندان مطهر، به پابوسی امام مهربانی‌ها مشرف شد‌ه‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، کانون عزاداری‌ها هم حرم‌مطهر‌رضوی است و هیئت‌هایی که از سایر شهر‌ها خود را به مشهد رسانده‌‎اند، با هماهنگی آستان‌قدس‌رضوی، هر شب صحن‌قدس حرم‌مطهر‌رضوی را صحنه عزاداری پرشور خود می‌کنند.

آیین‌های عزاداری حرم‌مطهر امام‌رضا (ع) که از ۲۷ تیر‌ماه امسال با برگزاری آیین اذن عزا و نیز تعویض پوش و پرچم گنبد منور رواق امام‌خمینی (ره) آغاز شده است، در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی نیز میزبان سوگواران سیدالشهدا (ع) است.

خطبه‌خوانی شب عاشورا

به گفته معاون تبلیغات اسلامی حرم‌مطهر‌رضوی، مراسم عزاداری روز تاسوعا از ساعت ۹:۲۰ پنجشنبه در رواق امام‌خمینی (ره) آغاز می‌شود و آیت‌‎ا... سیداحمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان‌رضوی، سخنران این مراسم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا نیز از ساعت ۱۹:۳۰ پنجشنبه در صحن پیامبر‌اعظم (ص) حرم‌مطهر‌رضوی آغاز می‌شود، اظهار کرد: سخنران این مراسم نیز حجت‎الاسلام‌والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان‌قدس‌رضوی، است. همچنین شعرخوانی آیینی حجت‌الاسلام سیدروح‌ا... مؤید، شمع‌گردانی با نوای علی ملائکه و قرائت خطبه توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمسعود موسوی نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

او ادامه داد: عزاداری شب شهادت حضرت اباعبدا... الحسین (ع) نیز از ساعت ۲۱:۳۰ پنجشنبه با قرائت دعای کمیل در صحن پیامبر‌اعظم (ص) شروع می‌شود. در ادامه نیز عزاداران سیدالشهدا (ع) از سخنرانی حجت‎الاسلام‌والمسلمین رضا حاجی‌‎ابراهیم و روضه‌خوانی امیر عارف، از مداحان حرم‌مطهر امام‌رضا (ع)، مستفیض خواهند شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریعتی‌نژاد اظهار کرد مراسم دعای ندبه جمعه، ۶ مرداد‌ماه، هم‌زمان با روز عاشورا ساعت ۴ صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر‌معظم‌انقلاب در دانشگاه‌ها، در رواق امام‌خمینی (ره) برگزار می‌شود.

مقتل‌خوانی عاشورا

به گفته معاون تبلیغات اسلامی حرم‌مطهر‌رضوی، آیت‌ا... علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در استان، هم‌زمان با روز عاشورا از ساعت ۹ صبح در رواق امام‌خمینی (ره) به مقتل‌خوانی می‌پردازد. مراسم عزاداری عصر عاشورا نیز ساعت ۱۷:۱۵ در صحن پیامبر اعظم (ص) شروع می‌شود و عزاداران حسینی از سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلین واعظ شهیدی بهره‌مند می‌شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریعتی‌نژاد تصریح کرد: مراسم شام شهادت امام‌حسین (ع) نیز ساعت ۱۹:۴۵ با قرائت زیارت امین‌ا... آغاز می‌شود.

شام غریبان

او بیان کرد: مراسم شام غریبان نیز از ساعت ۱۹:۱۰ جمعه با حضور خادمان بارگاه ملکوتی رضوی از ایوان باب‌الکاظم (ع) آغاز می‌شود و تا صحن انقلاب‌اسلامی حرم‌مطهر‌رضوی ادامه می‌یابد.

امروز، آغاز محدودیت‌های ترافیکی

همچون سال‌های پیش در ایام تاسوعا و عاشورای امسال هم در معابر اصلی منتهی به حرم‌مطهر‌رضوی، محدودیت‌های ترافیکی اعمال می‌شود تا رفت‌وآمد هیئت‌های مذهبی و زائران و مجاوران تسهیل شود. رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی هم در‌همین‌باره از اعمال این محدودیت‌ها از ساعت ۱۶ امروز، چهارم مرداد‌ماه، تا پایان مراسم عزاداری روز عاشورا خبر داده است.

به گفته سرهنگ علی‌اکبر غلامی، این محدودیت‌ها در خیابان شیرازی، حدفاصل میدان شهدا، چهارراه شهدا به سمت زیرگذر حرم‌مطهر‌رضوی، خیابان اندرزگو، حدفاصل تقاطع اندرزگو تا شهید خزعلی، باب‌الجواد (ع)، میدان بیت‌المقدس به سمت زیرگذر حرم‌مطهر‌رضوی، خیابان امام‌رضا (ع)، حدفاصل میدان بسیج به سمت چهارراه دانش و میدان بیت‌المقدس به سمت زیرگذر حرم‌مطهر‌رضوی اعمال می‌شود. همچنین در خیابان نواب صفوی، حدفاصل نواب صفوی به سمت شارستان، شارستان به سمت زیرگذر حرم‌مطهر‌رضوی، خیابان طبرسی، حدفاصل میدان شهید گمنام و میدان طبرسی به سمت زیرگذر حرم‌مطهر‌رضوی نیز طرح‌های ترافیکی اجرا می‌شود.

فعالیت ۳ پایگاه اهدای خون مشهد

همچنین به گفته سعید اصغریان، مدیرکل انتقال‌خون خراسان‌رضوی، در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی مصادف با پنجم و ششم مرداد ماه امسال، پایگاه‌های ثابت امام‌رضا (ع) و امید و پایگاه سیار میدان‌شهدا (شهرداری یا شورای شهر) برای پذیرش اهداکنندگان خون از ساعت ۸ تا ۱۸ فعال هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->